Aanloopkosten van ondernemers
- Datum februari 02, 2020
- Door Harry Veen
- In bedrijf starten
- 0
Alle kosten die je zakelijk voor je onderneming maakt zijn aftrekbaar. Daarbij gelden ook de kosten die je maakt voordat de onderneming is gestart, de zogenaamde aanloopkosten. Je kunt dan denken aan de kosten die je maakt voor je ondernemingsplan, voor het ontwikkelen van je produkt en voor kosten die je hebt gemaakt aan adviseurs.
Je mag de aanloopkosten ruim opvatten, denk bijvoorbeeld aan:
- zakelijke gesprekskosten van de telefoon
- reiskosten (19 cent per zakelijk gereden kilometer)
- kantoorkosten (papier, inkt, pennen, e.d.)
- advieskosten van de boekhouder, accountant of notaris
- afschrijvingskosten computer
- eten en drinken
Wanneer zijn de aanloopkosten dan aftrekbaar?
In het jaar waarin je de onderneming start, kun je de kosten in aftrek brengen die je in de 5 vorige jaren hebt gemaakt. Heb je in de vorige jaren geïnvesteerd, bijvoorbeeld in een computer of een machine, vergeet dan niet deze in het jaar op te nemen in je beginbalans.
Mijn tip
Bewaar de facturen waaruit blijkt dat je de kosten hebt gemaakt. Noteer ook je zakelijke ritten en het gemaakte aantal uren. Als je btw moet gaan af dragen, dan kun je onder voorwaarden ook de in rekening gebrachte btw terugvragen. Misschien kun je daardoor in je startjaar gebruik maken van de kleine ondernemersregeling.
Wil jij graag meer informatie over dit onderwerp? Bel gerust naar 06-31746435 of laat je gegevens hierachter en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.