Corona-virus en financiële regelingen
- Datum maart 29, 2020
- Door Harry Veen
- In Geen categorie
- 0
Corona-virus en financiële regelingen
Sinds het uitbreken van de Corona-virus is er een nieuwe werkelijkheid ontstaan en zijn er diverse financiële regelingen getroffen voor ondernemers en ZZP’ers die in de knel komen. Door de sluiting van bedrijven is de omzet weggevallen en worden opdrachten geannuleerd. Er zijn grote zorgen ontstaan over het kunnen betalen van rekeningen en over het in dienst houden van personeel. Dit geldt voor veel ondernemers die werken in de horeca, de cultuur- en evenementen sector, het toerisme, de transportsector, de persoonlijke verzorging, de sport en de detailhandel. De overheid heeft daarom verschillende financiële regelingen in het leven geroepen die de gevolgen van het Corona-virus moeten verzachten. Hieronder worden de belangrijkste regelingen verder uitgelegd.
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandigen ondernemers (Tozo)
Voorwaarden
- Het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
- De ondernemer moet in de periode tot 1 maart 2020 minimaal 24 uren per week voor de onderneming werkzaam zijn geweest
- Het bedrijf is gevestigd in Nederland
- De ondernemer woont in Nederland en is Nederlander of daarmee gelijkgesteld
De overheid heeft ervoor gekozen om de aanvragen zoveel mogelijk digitaal te regelen. Kijk daarom op de website van de eigen woongemeente. De gemeente probeert binnen 4 weken te beslissen en te betalen. Lukt dit niet, dan kunnen gemeenten een voorschot uitkeren.
Er wordt bij deze regeling niet gelet op aanwezig van een eigen woning. Van belang is of het inkomen is weggevallen. Ook het inkomen van de partner wordt niet meegeteld. Maar heb je voldoende spaargeld in het bedrijf of privé om te overbruggen dan ben je als ondernemer niet in de knel. Het gaat er bij deze regeling om dat je de vaste privé lasten kunt betalen.
Met de lening kunnen de vaste lasten van het bedrijf worden betaald. Dit bedrag moet wel worden terugbetaald. Het rentepercentage is nu nog niet bekend.
Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS)
De regeling geldt voor ondernemers en ZZP’ers die werken in de horeca, de cultuur- en evenementen sector, het toerisme, de transportsector, de persoonlijke verzorging, de sport en de detailhandel. Het gaat hierbij om ondernemingen die zijn gevestigd buiten de woning. De enige uitzondering vormen de horeca, waar de ondernemer boven zijn bedrijf woont.
Voorwaarden
- De activiteit van de ondernemer moet overeenkomen met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (toetsing sectorcode)
- De ondernemer werkt niet vanuit zijn eigen huis, horeca-ondernemers uitgezonderd
- Het verwachte omzetverlies tussen 16 maart 2020 en 15 juni 2o20 is minimaal € 4.000
- De vaste lasten tussen 16 maart 2020 en 15 juni 2020 zijn minimaal € 4.000
- Er zijn maximaal 250 werknemers in dienst
- De ondernemer is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel op peildatum 15 maart 2020
- De onderneming is niet failliet en er is geen surceance van betaling aangevraagd
De aanvraag kan worden ingediend via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Over deze regeling zijn op dit moment nog veel onduidelijkheden. Vooral de juiste sectorcode roept vragen op. Maar ook de voorwaarde dat de ondernemer niet vanuit het eigen huis een bedrijf kan hebben. Zowel in de politiek als bij belangenverenigingen wordt op dit moment hard gelobbyd om coulanter te zijn.
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid )NOW
Deze regeling is bedoeld voor die ondernemers die hun personeelsleden in dienst willen houden, maar door de omzetdaling in de financiële problemen komen.
Voorwaarden
- De werkgever ontslaat geen personeel op grond van bedrijfseconomische redenen
- Het verwachte omzetverlies vanaf 1 mart 2020 is minimaal 20%
- De aanvraag geldt voor 3 maanden en kan éénmalig verlengd worden
- De bijdrage in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in de omzet
- Bij 100% omzetdaling is deze 90%
- Bij 50% omzetdaling is deze 45%
- Bij 25% omzetdaling is deze 22,5%
- Werkgevers betalen het loon aan de personeelsleden voor 100% door
Een aanvraag voor deze regeling kan op dit moment nog niet worden ingediend. De exacte datum wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.
Deze regeling geldt niet alleen voor werknemers in vaste dienst, maar ook voor oproepcontracten. Werkgevers kunnen een voorschot krijgen van 80% van het UWV.
Controle door de overheid
De regering roept ondernemers op om geen misbruik van de regelingen te maken. Alleen ondernemers en ZZP’ers die echt in nood komen door het Corona-virus kunnen een beroep doen op deze financiële regelingen. De eerste twee regelingen vallen onder de Participatiewet. Wie een beroep doet op een regeling moet aan de gemeente inlichtingen als daarom wordt gevraagd. Bij onvolledige of valse inlichtingen vordert de gemeente de tegemoetkoming terug en legt ook een boete op.
Ook het UWV heeft voor de uitvoering van de regeling voor de loonkosten informatie nodig. Daar geldt hetzelfde voor. De informatie moet juist en volledig zijn. En zo niet, dan volgen er sancties.
Belang van een correcte administratie
Inzicht hebben in de actuele cijfers is belangrijk. Als ondernemer maak je keuzes en weet je welke belastingen je kunt verwachten. In deze tijd van crisis is het kunnen beschikken over actuele cijfers nog belangrijker. De overheid zal straks vragen stellen als je gebruik hebt gemaakt van één of meerdere regelingen. Zorg er daarom voor dat je administratie in ieder geval gezond is. Er is nu voldoende tijd om deze zo snel mogelijk goed voor elkaar te hebben.
Belang van een goede adviseur
Een ervaren adviseur helpt je bij het op orde brengen van je administratie. Hij geeft inzicht in je bedrijfseconomische, maar ook in je belastingpositie. Hij regelt de juiste belastingaangiften, zorgt ervoor dat uitstel van betaling wordt geregeld. Hij controleert of de juiste toeslagen zijn ontvangen en begeleidt waar nodig in het aanvraag van financiële regelingen. Een goede adviseur verdient zichzelf terug en zorgt ervoor dat de ondernemer en ZZP’er kan besparen op zijn belastingen.
Besparen door juiste administratie
De administratie is de financiële basis voor jouw bedrijf. Als deze goed op orde is, dan kun je optimaal jouw belastingzaken regelen, maar kun je ook zonder zorgen gebruik maken van de juiste regelingen. Wij helpen je graag om geld te besparen in deze moeilijke tijden. Vul daarvoor onderstaand formulier in. Je ontvangt dan in ieder geval een gratis brief waarmee je eenvoudig uitstel van belastingen kunt aanvragen.