Uit de praktijk (maart-april 2020)
- Datum april 12, 2020
- Door Harry Veen
- In Geen categorie
- 0
Uit de praktijk (maart-april 2020)
“Heb je geen voorbeelden uit de praktijk?”. “Wat doen jullie zoal voor ons en hoe pakken jullie dat zelf aan?” Dit zijn veelgestelde vragen die bij onze bestaande en potentiële klanten leven. Om hier meer inzicht in te geven hebben we besloten om met enige regelmaat een update te geven van wat wij doen en meemaken op ons kantoor. We maken de verhalen niet al te zwaar en klantgegevens blijven altijd anoniem.
Uit de praktijk: ons kantoor
Corona-Crisis
De Corona-crisis zorgt deze week voor extra werkzaamheden. De aangekondigde maatregelen van de overheid konden worden aangevraagd door gedupeerde klanten. En zij hadden daar best veel vragen over. Bij ondernemers met een contactberoep die helemaal stil liggen lijkt het logisch dat ze recht hebben op een vergoeding. Maar wat als er daarnaast nog een baantje is? Of als er vanuit huis wordt gewerkt? Per klant maken we daarom maatwerk. Wij willen namelijk ook niet dat er misbruik van de regelingen worden gemaakt. Gelukkig helpt het als de administratie goed is bijgewerkt en dat we de klant goed kennen.
Moneybird
Sinds 14 februari 2020 zijn we door Moneybird beloond met de titel Erkend Moneybird Adviseur. We zijn daar natuurlijk erg trots op, maar wat ons vooral blij maakt is de mogelijkheid om veel dichter op de cijfers van de klant te zitten. Omdat we werken vanuit dezelfde administratie als onze klant kunnen we beter tips geven over eenvoudig boekhouden en over belastingbesparing. We hebben in een maand tijd bijna 40 klanten omgezet naar Moneybird. Voor ons was dat wel een extra inspanning, maar wel één die erg de moeite waard is. Mits goed ingericht kan Moneybird veel administratieve handelingen automatiseren. Dit voorkomt fouten en zorgt voor een mooie besparing in tijd en in geld. Wij beloven daarom onze klanten dat als ze overstappen naar Moneybird ze inclusief het abonnement van dit programma goedkoper uit zullen zijn op hun totale administratieve kosten. En die garantie geven we gewoon schriftelijk als er naar wordt gevraagd.
Heb je de overstap nog niet gemaakt en wil je dit alsnog? Wij bieden je 120 dagen gratis een abonnement aan. Daarnaast geven we voor onze klanten die Moneybird gebruiken tot 30 juni 2020 standaard een korting van 10%. Het programma is geschikt voor éénmansbedrijven, vennootschap onder firma en B.V.s. Meer informatie daarover vind je op onze pagina Moneybird-adviezen.
Groei
Vanaf 1 april hebben we 4 nieuwe klanten mogen bijschrijven. Ons kantoor wordt door ons netwerk en door bestaande klanten aanbevolen. Dankzij het programma Moneybird kunnen we meer klanten bedienen tegen lagere kosten. Behalve nieuwe klanten door mond-tot-mond-reclame willen we ook groeien buiten ons netwerk om. We zijn daarom een samenwerking aangegaan met een professional op het gebied van online-reclame. Deze partij gaat ons zichtbaar maken op Social Media. Kom je dus een advertentie van ons tegen, dan ken je nu de achterliggende reden. We zouden het trouwens erg leuk vinden als je onze Facebookpagina gaat volgen en Like-en.
Uit de praktijk: belastingzaken
Fiets van de zaak
Voor directeuren/aandeelhouders van een besloten vennootschap is er een zeer interessante wijziging gekomen op het gebied van de fiets van de zaak. Koopt de B.V. een fiets voor de directeur dan blijft deze fiets eigendom van het bedrijf. Het bedrijf stelt deze fiets ter beschikking aan de directeur. De directeur betaalt hierover jaarlijks een bijtelling van 7% over de nieuwwaarde van de fiets. Het maakt niet uit hoe de fiets door de directeur wordt gebruikt. Even een voorbeeld. De b.v. koop voor € 2.000 een nieuwe fiets en stelt deze ter beschikking aan de werknemer. De bv kan de btw op de fiets aftrekken en mag deze fiets in 5 jaren afschrijven. De directeur krijgt een maandelijkse bijtelling van 2.000 * 0.07 / 12 = € 11.66. Bij een maximale belastingdruk van 52% kost dit de werknemer privé slechts € 6.06 per maand.
Extreme adviseurskosten
Als we een nieuwe klant krijgen die al langer een onderneming heeft, dan vragen we altijd de geschiedenis op. We vragen dan naar de jaarrekeningen en belastingaangiften van de laatste 3 jaren. Via ons netwerk kregen we deze week het verzoek om naar een pensioenconstructie te kijken van een slapende vennootschap. Dit bedrijf zat tot heden bij een Accountantskantoor die valt onder de “Big Five”. Bij de beoordeling van de cijfers van het afgelopen jaar schrokken we toch wel heel erg van de post accountantskosten op de Verlies en Winstrekening. Bij een omzet van € 0 werd maar liefst € 18.000 aan accountantskosten gerapporteerd. Waarschijnlijk wordt dan een start-tarief van €15.000 per dossier gehanteerd. Het blijft natuurlijk belachelijk veel geld.
Wij zouden ons werkelijk doodschamen als we dit soort tarieven zouden hanteren. Gelukkig vindt de meerderheid van onze klanten dat onze dienstverlening zeer betaalbaar is.
Btw en verzendkosten
Als klanten zelf de facturen maken dan zien we vaak de volgende fout. Op verzendkosten wordt dan namelijk geen btw berekend. Dat komt natuurlijk omdat er ook geen btw wordt betaald over postzegels of verzendkosten. Toch is dit niet goed. De btw moet berekend worden over de totale vergoeding die in rekening wordt gebracht. Dus ook verzendkosten, telefoonkosten of reiskosten.
In de meeste gevallen zal het btw tarief 21% zijn. Als jouw dienst of product onder de 9% valt, dan moet je over de verzendkosten ook 9% btw berekenen.
Vrijgestelde btw ondernemers
Sinds 1 januari 2020 is er een nieuwe kleine ondernemersregeling. Deze geldt zowel voor alle ondernemers, dus ook voor de B.V.
Als de omzet op jaarbasis lager is dan € 20.000 dan kun je hiervoor misschien in aanmerking komen. Op de website van de belastingdienst staat een handig hulpmiddel.
Heb je een vrijstelling van de belastingdienst ontvangen, dan moet je in de boekhouding geen btw meer boeken. Dit gebeurt in de praktijk nog wel steeds, maar dat is niet goed. Binnen Moneybird kies je dan de code BTW-Vrijgesteld.
Je bent niet meer verplicht om een factuur te maken. Aan andere ondernemers zul je dat toch doen, maar dan moet je hierop vermelden dat de Kleine ondernemersregeling van toepassing is.